Nem csak történelem :)

Érdekes sztorik a múltból

Érdekes sztorik a múltból

Az U-110-as tengeralattjáró és az Enigma

2023. május 07. - DJP

A második világháború egyik legfontosabb eseménye, majd titka volt, amikor a náci Németország egy Kreigsmarine IXB típusú tengeralattjárója a Királyi Haditengerészet fogságába esett 1941. május 9-én.

u-110.jpg

Az első világháború végén Németországban egy  Arthur Scherbius nevű férfi feltalált egy kódológépet (az Enigmát), amely aztán a világ leghíresebb ilyen típusú eszköze lett. Az Enigmát 1925-ben a német hadsereg is használni kezdte, majd a második világháborúban széles körben elterjedt a használata. Ezt használta a Heer (hadsereg), a Kreigsmarine (haditengerészet) és a Luftwaffe (légierő) is az üzenetek titkosítására és visszafejtésére. A németek feltörhetetlennek tartották, s bár voltak a gépnek gyenge pontjai, összességében jól teljesített. A szövetségesek hírszerzése és kódtörő csapata mindent megpróbált, de nem sikerült feltörniük.

enigma.jpg

Pontosabban az alap Enigmát már a harmincas években feltörte egy lengyel kódtörő csapat, akik minden adatot átadtak a szövetséges hadaknak. Ezt azonban továbbfejlesztették, amellyel nem sikerült megbírkózniuk.

 De mi köze az Enigmának az U-110-hez? 

Az U-110 elfogása, vagyis a Primrose-hadművelet annyira titkos volt, hogy még Franklin D. Roosevelt elnök is csak 1942 januárjában értesült Winston Churchill sikeréről.

german_type_ixb_u_boat_1.jpg

A 76,5 méter hosszú 1051 tonna vízkiszorítású tengeralattjáró hasznos hossza közel 59 méter volt, szélessége 6,76, a magassága pedig 9 méter. A tengeralattjárót két MAN M 9 V 40/46 típusú kompresszoros, négyütemű, kilenchengeres dízelmotor hajtotta a felszínen, s két Siemens-Schukert típusú villanymotor a víz alatt.

A tengeralattjáró akár 230 méter mélységbe is le tudott ereszkedni, s a közel ezer lóerős motorok még ott is meghajtották a két közel 2 méteres hajócsavart.

A tengeralattjáró maximális sebessége több mint 18 csomó volt, de ha átlagosan 10 csomóval haladt, akkor 12 ezer tengeri mérföldet is meg tudott tenni - a víz alatt azonban csak négy csomóval tudott haladni, maximum 64 mérföld távolságra.

uboat.jpg

A hajót 1940. augusztus 25-én bocsátották vízre, majd november 21-én már hadra is fogták. A parancsnokának Fritz-Julius Lemp hadnagyot választották, aki korábban az U-30-as tengeralattjáróval elsüllyesztette az SS Athenia utasszállítót. Ezért ugyan hadbíróság elé állították, de nem kapott komoly büntetést.

Az U-110 első járőrözésére március 9-én indult Kielből, s a Feröer- majd Shetland-szigetekhez érkezett. Ott megrongálta az Erodona, majd megrongálta a Siremalm nevű hajókat is, de egy belső robbanás miatt a tengeralattjáró is megsérült.

Március 29-én érkezett meg Lorientbe egy kis javításra, majd április 15-én indult tovább, hogy elsüllyessze a Henri Moryt, majd az OB 318-as konvoj hajói ellen forduljon a Farewell-foktól keletre.

Elsüllyesztett egy Esmond és Bengore Head nevű hajót is, de ezután felemelte a periszkópját, s az ezt észrevevő HMS Aubrietia mélységi töltetekkel a felszínre kényszerítette.

A töltetek miatt a tengeralattjáró súlyosan megsérült, de még nem volt harcképtelen, így a HMS Bulldog és a HMS Broadway újabb lövedékeket lőtt ki az U-110-re.

hms_bulldog.jpg

A németek azt hitték, hogy a tengeralattjáró elsüllyed, így Lemp kiadta a parancsot a hajó elhagyására, miközben a HMS Bulldog és HMS Broadway folyamatosan tüzelt rájuk. A britek azt hitték, hogy a németek a fedélzeti fegyverrel fognak rájuk lőni, de amikor észlelték, hogy a tengeralattjáró elhagyatott, abbahagyták a tüzelést.

A tengeralattjáró azonban nem süllyedt el, s Lemp megpróbált hozzá visszaúszni, hogy a szigorúan titkos anyagokat megsemmisítse, de eltünt a vízben. Egy német tengerész szerint egy brit tengerész lőtte le úszás közben.

prod-enigma-the-untold-story.jpg

Az U-110-es legénységéből 15 főt megöltek, s 32 fogságba esett, többek között a rádiós tiszt is.

A Bulldog tengerészei, David Balme hadnagy vezetésével átszálltak a tengeralattjáróra, s minden fontosnak ítélt eszközt és tárgyat átvittek a saját hajójukra - ezek közé tartozott a Kurzsignale-kódkönyv és az Enigma is.

Az U-110-et visszavitték Nagy-Britannia felé, de Izland közelében elsüllyedt - azonban így is sokkal járult hozzá a világháború gyorsabb befejezéséhez. A megtalált Enigma segítségével a Bletchley Park kódtörői feltörték a német kódolást, amely emberek százereinek, talán millióinak mentette meg az életét.

djp

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hi-sztori.blog.hu/api/trackback/id/tr8618118388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

amundsen 2023.05.07. 23:58:16

Nagy volt az öröm a kódtöréssel foglakozó Bletchley Parkban, hirtelen ugrásszerűen megnőtt az elsüllyesztett U-Bootok száma, ez azonban csak a következő év február 01-ig tartott, a Kriegsmarine akkor vezette be az M4 változatot. Jött is a "második szerencsés időszak " a tengeralattjárósok számára. Kiugróan megnövekedett az elsüllyesztett hajók száma, egészen addig, míg el nem kapták az U-559-et, s kezdődött újra a macska-egér harc.
süti beállítások módosítása