A 17. századi Angliában a tudomány világa zárt és szigorúan férfiközpontú volt. Az 1660-ban alapított Royal Society of London for Improving Natural Knowledge – közismertebb nevén a Royal Society – a korszak legtekintélyesebb tudományos testülete lett, amely a kísérletezés, a megfigyelés és a racionalitás eszméit állította középpontba.
E zárt körbe 1667. május 30-án egy figyelemre méltó esemény rázta meg a megszokott rendet: Margaret Cavendish, Newcastle hercegnéje lett az első nő, aki hivatalosan részt vehetett egy Royal Society ülésen.
Ez nem pusztán udvari gesztus vagy társadalmi kuriózum volt, hanem szimbolikus áttörés is: a nők kizárása a tudományos diskurzusból ekkoriban még magától értetődőnek számított. Margaret Cavendish megjelenése egyszerre volt kulturális provokáció, társadalmi performansz és intellektuális kihívás.
Margaret Cavendish nemcsak arisztokrata, hanem író, filozófus, természettudományos gondolkodó és költő is volt – ritka szerepkombináció egy 17. századi nő esetében. Írásaiban foglalkozott a természetfilozófiával, a nemi szerepekkel, sőt, az ember és az anyag kapcsolatával is. Műveit saját neve alatt publikálta, ami a kor normáitól eltérően rendkívül szokatlan és merész tettnek számított.
Filozófiai munkáiban gyakran vitába szállt korának elismert gondolkodóival, köztük Descartes-szal és Hobbes-szal is. Munkái bár vegyes fogadtatásban részesültek – sokan különcnek, "túl okosnak" vagy "túl nőiesnek" tartották –, mégis kétségtelen, hogy Cavendish korának egyik legkülönlegesebb intellektuális nőalakja volt.
A Royal Society ülésén való részvételét nem kísérte hivatalos meghívás vagy formális elismerés – de a társaság tagjai, köztük Robert Boyle és Robert Hooke, vállalták, hogy a jelenlétében is bemutatják néhány legfrissebb kísérletüket. Boyle a légszivattyús kísérleteit demonstrálta, amelyekkel a vákuum és a levegő természetét vizsgálta; Hooke pedig mikroszkópos megfigyeléseit és rajzait mutatta be – ezeket később a Micrographia című művében publikálta.
Cavendish látogatása nemcsak abból a szempontból volt különleges, hogy nőként részt vehetett egy tudományos ülésen, hanem mert valódi érdeklődést és felkészültséget tanúsított a bemutatott kísérletek iránt. Megfigyeléseit és kritikáit később saját írásaiban is megfogalmazta – gyakran szkeptikusan viszonyulva a mechanikus világképhez, amelyet a Royal Society tudósai képviseltek.
Bár Margaret Cavendish nem lett tagja a Royal Society-nek – nőként erre még évszázadokig nem volt lehetőség –, látogatása megkérdőjelezte a tudomány és a társadalmi nem szigorú határait. Egy olyan korban, amikor a nők legfeljebb múzsaként vagy mecénásként kapcsolódhattak a tudományos élethez, ő alkotóként, gondolkodóként és kritikusként lépett színre.
Cavendish ma a női tudománytörténet egyik úttörő alakjaként szerepel a tankönyvekben. Látogatása a Royal Society-ben nem csupán egy különleges nap volt 1667 tavaszán, hanem egy intellektuális gesztus, amely előrevetítette a nők későbbi tudományos emancipációját. Szellemi bátorsága és kívülállósága egyaránt hozzájárult ahhoz, hogy neve fennmaradjon – nemcsak mint a tudományos akadémiák „vendége”, hanem mint azok kritikus tükörképe is.